Tematyka seminariów

prof. zw. dr hab. Maria Czerepaniak-Walczak

  • Młodość i młodzież jako zadanie pedagogiczne
  • Czas i jego wychowawcze zagospodarowanie
  • Prawa człowieka i prawa dziecka – perspektywa pedagogiczna
  • Współczesne koncepcje oświatowe, ideologie edukacyjne

dr hab. Barbara Kromolicka, prof. US

  • Uwarunkowania, projekty pracy socjalnej z rodziną
  • Służby społeczne w systemie polityki społecznej
  • Wsparcie społeczne wobec różnych kategorii podopiecznych

dr hab. Teresa Żółkowska, prof. US

  • Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja osób z niepełnosprawnością
  • Rehabilitacja ( społeczna, zawodowa, lecznicza, itd.) osób z niepełnosprawnością
  • Diagnoza, terapia, profilaktyka zaburzeń rozwojowych
  • Rodzina jako środowisko społeczno-wychowawcze
  • Szkoła – wybrane zagadnienia
  • Aspiracje, wartości i plany życiowe osób wykluczonych
  • Problemy dewiacyjnego zachowania się dzieci, młodzieży, dorosłych
  • Wsparcie w środowisku lokalnym ( instytucje, ludzie, procesy)
  • Problemy czasu wolnego
  • Subkultury - wybrane zagadnienia

dr hab. Urszula Chęcińska, prof. US

  • Literatura i kultura dziecięca
  • Sztuka dla dziecka
  • Książka dla dziecka i animacja czytelnictwa dziecięcego
  • Biblioterapia pedagogika biblioteczna
  • Edukacja humanistyczna i wychowawcza

dr hab. Wiesław Andrukowicz, prof. US

  • Wielokulturowość
  • Pedagogika kultury
  • Subkultury młodzieżowe
  • Kultura pedagogiczna rodziców
  • Dysfunkcjonalność rodziny (alkoholizm, agresja, używki) a resocjalizacja
  • Wybrane aspekty środowiska rodzinnego a resocjalizacja
  • Przemoc w wychowaniu rodzinnym
  • Dzieci z ADHD, autyzmem, dysleksją, dysgrafią itd.
  • Problemy rozwoju przedszkolnego i wczesnoszkolnego
  • Wychowanie przez sztukę
  • Kształcenie komplementarne
  • Historia wychowania
  • Płeć a kultura
  • Człowiek w świecie mediów
  • Świadomość ekologiczna dzieci i młodzieży
  • Praca nauczyciela i jej podstawowe zagrożenia
  • Dydaktyka twórczości
  • Gry i zabawy w rozwoju dziecka
  • Nauczanie zintegrowane
  • Wychowanie integracyjne

dr hab. Anna Murawska, prof. US

  • Rola edukacji w rozwoju człowieka i funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa
  • Człowiek w sytuacjach trudnych
  • Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania efektywności procesów edukacyjnych
  • Szkoła jako miejsce socjalizacji. Programy wychowawcze i szkolne programy profilaktyczne
  • Diagnozowanie sytuacji szkolnej dziecka

dr hab. Elżbieta Magiera, prof. US

Zagadnienia badawcze seminarium magisterskiego dotyczą dziejów szkolnictwa i myśli pedagogicznej w Europie i w Polsce od XVI do końca XX wieku. Proponowane tematy obejmują historię szkolnictwa, poglądy pedagogiczne i tworzenie pedagogiki i jej subdyscyplin w różnych epokach historycznych ze szczególnym uwzględnieniem epoki Oświecenia, XIX wieku, okresu zaborów, Drugiej Rzeczypospolitej i okresu Polski po drugiej wojnie światowej. Szczegółowy zakres tematyki podejmowanej na seminarium obejmuje:

  • Szkolnictwo i myśl pedagogiczna Oświecenia, a zwłaszcza prace koncepcyjne, organizacyjne, programowe i dorobek Komisji Edukacji Narodowej.
  • Koncepcje szkolnictwa elementarnego w Europie Zachodniej w XIX wieku.
  • Dzieje szkolnictwa i myśli pedagogicznej na ziemiach polskich pod zaborami.
  • Dzieje szkolnictwa w okresie międzywojennym i jego reformy.
  • Pedagodzy XX wieku, ich osiągnięcia i wkład w rozwój nauki.
  • Kształcenie nauczycieli w XX wieku.
  • Dzieje szkolnictwa i placówek oświatowo – wychowawczych na Pomorzu Zachodnim.
  • Regionalna historia oświaty. Specyfika tworzenia szkolnictwa po II wojnie światowej na Pomorzu Zachodnim. Monografie placówek oświatowych, wychowawczych i kulturalnych.
  • Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza szkolnictwa i innych placówek oświatowo – wychowawczych na Pomorzu Zachodnim w drugiej połowie XX wieku.
  • Przemiany szkolnictwa w krajach Unii Europejskiej.
  • Zagadnienia oświatowe w świetle raportów edukacyjnych i ustawodawstwa oświatowego w XX wieku.
  • Organizacje młodzieżowe.
  • Dzieje oświata dorosłych: ruchów, organizacji, instytucji edukacyjnych.
  • Problematyka oświatowo-wychowawcza na łamach czasopism.

dr hab. Elżbieta Perzycka, prof. US

Wiodącym tematem seminarium jest zagadnienie

W poszukiwaniu nowoczesnej edukacji

Zagadnienia wokół których będziemy pracowali to:

  • Innowacyjny i kreatywny nauczyciel i uczeń w szkole i poza szkoła.
  • Edukacja domowa vs edukacja szkolna,
  • Medialne aspekty edukacji szkolnej i pozaszkolnej -w stronę kształtowania kultura audiowizualnej
  • Nauczyciel i uczeń w warunkach szkolnych i pozaszkolnych - doświadczenia neurodydaktyki
  • Trudności i niepowodzenia szkolne uczniów - doświadczenia neurowychowania.

dr hab. Tomasz Zimny

  • Wymagania programowe z wybranego zakresu i sprawdzenie ich spełniania przez uczniów
  • Kontrolowanie i ocenianie osiągnięć uczniów w wybranym zakresie
  • Rozumienie pojęcia zbioru przez uczniów
  • Obserwacja i eksperyment na lekcjach środowiska społeczno-przyrodniczego
  • Wpływ warunków społeczno-ekonomicznych rodziny ucznia, na jego wyniki kształcenia szkolnego
  • Kształtowanie rozumienia wybranego pojęcia u uczniów
  • Rola zespołów wyrównawczych w nauczaniu początkowym
  • Uwarunkowania i stymulowanie rozwoju społecznego dziecka
  • Uwarunkowania i stymulowanie rozwoju intelektualnego dziecka
  • Uwarunkowania i stymulowanie rozwoju emocjonalnego dziecka
  • Kontrolowanie i ocenianie osiągnięć wychowawczych uczniów
  • Wpływ warunków społeczno-ekonomicznych rodziny ucznia, na jego osiągnięcia szkolne
  • Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów
  • Aktywność szkolna uczniów
  • Identyfikowanie się ucznia ze szkołą
  • Motywowanie uczniów do uczenia się
  • Oczekiwania uczniów od wychowawcy, nauczycieli i szkoły
  • Aspiracje i plany życiowe uczniów
  • Komunikacja między uczniami i nauczycielami w procesie edukacyjnym
  • Klimat szkoły i jego znaczenie dla aktywności uczniów

dr hab. Janina Świrko-Pilipczuk

  • Uczenie sie i kształcenie człowieka, w różnych sytuacjach, w różnych formach, w każdym wieku, zinstytucjonalizowanego i niezinstytucjonalizowanego
  • Nauczanie jako działalność intencjonalna i planowa- wartości, cele, treści, metody, środki, formy organizacyjne
  • Współczesny profesjonalizm nauczyciela
  • Sukcesy i niepowodzenia szkolne
  • Samokształtowanie (samodzielna aktywność edukacyjna) jako podstawowa aktywność człowieka w warunkach nowoczesności
  • Społeczne, rodzinne i indywidualne wyznaczniki uczenia sie
  • Współczesne koncepcje i teorie kształcenia

dr hab. Joanna  Król

Obszary  badawcze:

1. Dzieje  oświaty  i  myśli  pedagogicznej:

  •  teoretycy  i  praktycy  edukacji  na  przestrzeni  dziejów, ich  sylwetki  biograficzne  i  wkład  w   rozwój  historii  wychowania
  •  dzieje  systemów  szkolnych  i  koncepcji  pedagogicznych
  •  dziecko  w  historii: podstawowe  koncepcje  pedagogiczne  i  praktyka  edukacyjna
  •  dziecko  i  młodzież  w  ustrojach  totalitarnych
  •  dzieje  organizacji  młodzieżowych  w  Polsce  Ludowej: jawne  i  konspiracyjne
  •  edukacja  w  Polsce  Ludowej: reformy  systemu  oświatowego, wychowanie  i  kształcenie
  •  czasopiśmiennictwo

2.  Edukacja  regionalna:

  •  edukacja  regionalna  i  jej  udział  w  tworzeniu  tożsamości  jednostkowej  i  zbiorowej
  •  dzieje  instytucji  edukacji  regionalnej  na  badanym  terenie  i  ich  aktualny  wkład  w  rozwój  regionu

3. Pedagogika  porównawcza

  • podstawowe  koncepcje  w  zakresie  pedagogiki  porównawczej: ich  rozwój  i  aktualizacja
  • dzieje  systemów  oświatowych  w  poszczególnych  krajach  Europy Śrotkowej i  świata
  • komparatystyka  pedagogiczna

4. Socjologia  edukacji

  • podstawowe  koncepcje  z  zakresu  socjologii  edukacji  i  ich  przedstawiciele
  • podstawowe procesy  społeczne  i  ich  wpływ  na  edukację (globalizacja, indywidualizacja, rozwój  technologii  informacyjnych)
  • zjawisko  stratyfikacji  społecznej  a  nierówności  oświatowe
  • podstawowe  instytucje  edukacyjne:  rodzina, szkoła, zakład  pracy  i  ich  rola  we  współczesnym  świecie
  • typy  ładu  społecznego  a  przebieg  socjalizacji

dr hab. Marcin Wlazło

  • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością.
  • Pedagogiczne aspekty biblioterapii i czytelnictwa.
  • Praca socjalna z osobą niepełnosprawną i jej rodziną.
  • Wizerunek osób niepełnosprawnych w sztuce i w mediach.

dr hab. Justyna Nowotniak

Tematyka seminariów koncentruje się głównie wokół zagadnień związanych z funkcjonowaniem współczesnej szkoły jako instytucji edukacyjnej, z uwzględnieniem zainteresowań i doświadczeń zawodowych studentów. Propozycje obszarów tematycznych, wychodzących także poza tematykę szkoły:

  • Uwarunkowania efektywności procesów edukacyjnych.
  • Nadzór pedagogiczny w Polsce (np.znaczenie zmian w systemie nadzoru pedagogicznego po 2009).
  • Szkoła jako organizacja ucząca się.
  • Programy ukryte w instytucjach oświatowych.
  • Szkoła jak „miejsce” wielostronnego rozwoju (perspektywa pedagogiki miejsca, proksemika edukacyjna).
  • Kształcenie ucznia zdolnego, nieśmiałego, izolowanego i izolującego się – specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży.
  • Sukcesy i niepowodzenia szkolne.
  • Identyfikacja uczniów ze szkołą.
  • Współpraca szkoły z rodzicami.

 

  • Szerokie spektrum zagadnień pedeutologicznych (autorytet, profesjonalizm, oczekiwania wobec nauczycieli, wzajemność relacji podmiotów nauczyciel-uczeń).
  • Rodzina wobec zagrożeń cywilizacji.
  • Warunki kształtowania poczucia podmiotowości dzieci i młodzieży w różnych środowiskach wychowawczych.
  • Zagadnienia z zakresu juwentologii.
  • Młodzież wobec zjawisk kultury. Od bezradności do aktywności. Uczestniczenie w kulturze
  • Czas wolny dzieci i młodzieży w aspekcie socjopedagogicznym.
  • Edukacja a społeczne procesy marginalizacji. Skutki i przeciwdziałanie marginalizacji dzieci i młodzieży.

dr Bożena Grzeszkiewicz

  • Przystosowanie dziecka do przedszkola
  • Przystosowanie dziecka do szkoły
  • Wpływ zabaw na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
  • Rola zabawek w rozwoju dziecka
  • Diagnoza i terapia w pracy z małym dzieckiem
  • Dziecko w świecie wirtualnym
  • Dziecko nieśmiałe
  • Dziecko z rodziny z problemem alkoholowym
  • Dziecko z rodziny czasowo rozłączonej
  • Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym dzieci
  • Nauczyciel wczesnej edukacji

dr Paweł Popek

  • Zagadnienia profilaktyki społecznej w różnych środowiskach.
  • Problemy patologii społecznych i niedostosowania społecznego (diagnozowanie, opis zjawisk, projekty przeciwdziałania).
  • Działalność opiekuńcza, wychowawcza i resocjalizacyjna w środowisku otwartym i zamkniętym.
  • Aspekty teoretyczne i metodyczne pracy w różnych instytucjach oświatowych

dr Hubert Kupiec

  • Profilaktyka niedostosowania społecznego i zachowań ryzykownych
  • Resocjalizacja nieletnich

dr Małgorzata Kunicka

  • Adaptacja i przygotowanie dziecka do szkoły i do przedszkola
  • ADHD u dzieci w wieku wczesnoszkolnym
  • Rola nauczyciela w kształtowaniu umiejętności dziecka w wieku wczesnoszkolnym
  • Przemoc wśród dzieci w wieku przedszkolnym
  • Zabawy stymulujące rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
  • Rola edukacji muzycznej w rozwoju artystycznym dziecka w młodszym wieku szkolnym
  • Koncepcje pedagogiczne Celestyna Freineta w nauczaniu wczesnoszkolnym
  • „Klucz do uczenia się” w świetle koncepcji Lwa Wygotskiego
  • Uzależnienie dzieci w młodszym wieku szkolnym od telewizji
  • Zabiegi dydaktyczne i metody terapii stosowane wobec dzieci autystycznych w młodszym wieku szkolnym

dr Bernard Sack    

  • Problematyka seminarium dyplomowego
  • Absencja niekontrolowane w szkole, taniec towarzyski i jego wychowawcze walory, autorytet wychowawcy /nauczyciela, prawa dziecka i ich respektowanie w szkole, agresja i przemoc w środowisku szkolnym, poczucie podmiotowości wśród uczniów, rodzina zastępcza i jej rola w kształtowaniu zainteresowań,         błędy wychowawcze w rodzinie, uzależnienie od Internetu/gier komputerowych, wiedza uczniów na temat Śródków psychoaktywnych, kłamstwo wśród uczniów klas początkowych, pozycja dziecka nadpobudliwego psychoruchowo /dyslektycznego/ w klasie szkolnej, alkoholizowanie się osób niepełnosprawnych, wypalenie zawodowe, świetlica środowiskowa i jej funkcja opiekuńczo-wychowawcza, związki przyjacielskie, sport i jego rola w procesie wychowania i resocjalizacji, efektywność szkolnych programów profilaktycznych, szkolnictwo niepubliczne i jego znaczenie w procesie edukacji.

dr Barbara Ostapiuk

  • Fizjologia i patologia w dziecięcej wymowie
  • Rozwój artykulacji
  • Czytanie i pisanie
  • Czytanie i pisanie a wada wymowy
  • Czytanie i pisanie a słuch fonemowy
  • Czytanie i pisanie a analiza fonemowa

dr Lidia Marek

  • Czas wolny dzieci, młodzieży, dorosłych – aspekt pedagogiczny.
  • Warunki kształtowania poczucia podmiotowości/poczucia odpowiedzialności dzieci i młodzieży w różnych środowiskach wychowawczych.
  • Edukacja obywatelska dzieci i młodzieży. Kompetencje obywatelskie i warunki ich kształtowania.
  • Partycypacja młodzieży w życiu publicznym (aktywność polityczna, ekonomiczna, edukacyjna, kulturalno-naukowa, rekreacyjno-miłośnicza i pomocowa).
  • Działalność środowisk lokalnych w rozwiązywaniu aktualnych problemów opiekuńczo-wychowawczych dzieci i młodzieży oraz problemów rodzin.
  • Edukacja a społeczne procesy marginalizacji. Skutki i przeciwdziałanie marginalizacji dzieci i młodzieży.
  • Problemy doradztwa i poradnictwa społeczno-wychowawczego dla młodzieży.
  • Wychowanie jako komunikowanie kulturowe. Edukacja w świecie interkultury. Kompetencje interkulturowe i warunki ich kształtowania.

dr Małgorzata Falkiewicz-Szult

  • Problematyka prac dotyczy pracy opiekuńczej i resocjalizacyjnej prowadzonej wśród ludzi w różnych okresach życiowych (dzieci, młodzież, dorośli) i w różnych środowiskach;
  • Problematyki naruszania elementarnych praw dziecka;
  • Kwestii agresji w różnorodnych jej przejawach na terenie instytucji edukacyjnych;
  • Problematyki współczesnej rodziny w kontekście aktualnych przeobrażeń jej struktury, funkcji i zadań oraz tematyki czasu wolnego.

Tematyka seminarium na kierunku Pedagogika Wczesnoszkolna i Przedszkolna:

Problematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z szeroko pojętą wczesną edukacją i wychowaniem dziecka w przedszkolu i w klasach I-III z uwzględnieniem oddziaływań środowisk wychowawczych (rodzina, przedszkole, szkoła). Zagadnienia będą eksplorowane empirycznie przez studentów z uwzględnieniem procesów i zjawisk pozostających w związku z wdrażaniem obecnej reformy systemu edukacji.

dr Ilona Kość

  • Wykluczenie i marginalizacja jako wyzwanie dla pedagogiki społecznej
  • Dzieciństwo zagrożone biedą i ubóstwem
  • Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem
  • Historia pomocy społecznej świadczona na przestrzeni wieków
  • Kultura akademicka, jej tradycja i trwanie
  • Kapitał kulturowy studentów
  • Zmiany w polskim szkolnictwie wyższym ( proces upowszechnienia, Proces Boloński, uczestnictwo w programie Erasmus)
  • Zabezpieczenia socjalne w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej
  • Polski system szkolny, jego reformowanie i europeizacja
  • Analiza porównawcza europejskich systemów szkolnych
  • Analfabetyzm funkcjonalny jako problem współczesnej cywilizacji

dr Liliana Konopska

  • Zaburzenia rozwoju mowy.
  • Anatomiczne i czynnościowe uwarunkowania wad wymowy.
  • Emisja głosu – zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
  • Synteza i analiza fonemowa a gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania.
  • Wiedza rodziców na temat fizjologii i patologii rozwoju mowy i wymowy.
  • Zaburzenia w realizacji dźwięczności opozycyjnych fonemów spółgloskowych.
  • Zaburzenia głosu (dysfonie) u dzieci i u dorosłych.

dr Małgorzata Mikut

  • Młodzież – oblicza młodego pokolenia; funkcjonowanie w środowisku rówieśniczym, rodzinnym, szkolnym, zawodowym; specyfika problemów funkcjonowania społecznego młodzieży;
  • Aspiracje, orientacje życiowe młodzieży – diagnoza rodzajów/typów; uwarunkowania,   czynniki, środki i bariery ich realizacji; specyfika przemian;
  • Instytucje edukacyjne jako ośrodki podmiotowego rozwoju jednostki.

dr Robert Jankowski

Tematyka seminarium dotyczy Historii wychowanie i Pedagogiki porównawczej i obejmuje:

  • Historię szkolnictwa w Polsce od średniowiecza do XX wieku.
  • Reformatorskie tendencje w polskiej oświacie w XVIII wieku, działalność i osiągnięcia Komisji Edukacji Narodowej.
  • Poglądy  pedagogiczne przedstawicieli polskiej myśli pedagogicznej w okresie zaborów i w XX wieku.
  • Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w II Rzeczypospolitej.
  • Tajne nauczanie w Polsce w okresie II wojny światowej.
  • Szkolnictwo i placówki oświatowo- wychowawcze na Pomorzu Zachodnim w drugiej połowie XX wieku.
  • Współczesne problemy oświatowo- wychowawcze na łamach naukowych czasopism pedagogicznych i historycznych.
  • Systemy szkolne w krajach Unii Europejskiej.
  • Edukacyjne problemy we współczesnym świecie w raportach oświatowych końca XX wieku.

dr Małgorzata Moś

  • Pedagogika opiekuńcza - zagadnienia opieki, wychowania, opieki zastępczej/ rodziny adopcyjne, zastępcze.
  • Opieka nad osobami chorymi, opieka hospicyjna, paliatywna.
  • Koleżeństwo, przyjaźń.
  • Relacje interpersonalne.
  • Prawa dziecka w rodzinie i szkole.

dr Jacek Moroz

  • Uczenie się i nauczanie w paradygmacie konstruktywistycznym,
  • Proces kształcenia w perspektywach: behawioralnej i konstruktywistycznej,
  • Style uczenia się i nauczania,
  • Rola nauczyciela w teorii i praktyce konstruktywistycznej,
  • Filozoficzne podstawy edukacji.
  • Wartości epistemiczne w kontekstach edukacyjnych.

dr Joanna Nawój-Połoczńska

Przy poszukiwaniu  problematyki badawczej brane są pod uwagę zainteresowania oraz doświadczenia zawodowe seminarzystów. Mogą one stanowić źródło inspiracji badawczych.
Proponowana problematyka seminariów dla I st studiów niestacjonarnych PWiP

  • Preorientacja zawodowa w programach wychowania przedszkolnego.
  • Zawody w marzeniach dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Świat pracy w czasopismach dla dzieci.
  • Zawody w podręcznikach do nauczania zintegrowanego  - perspektywa gender.
  • Modele karier życiowych w filmach dla dzieci.
  • Błędy wychowawcze.

dr Maria Kurek

  • Funkcjonowanie dorosłych osób z niepełnosprawnością w sferach życia typowych dla okresu dorosłości
  • Efektywność metod terapii, rehabilitacji, stymulacji - prace oparte o eksperymenty pedagogiczne
  • Umiejętności osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia

dr Małgorzata Stecewicz

  • Rozwój mowy i zaburzenia rozwoju mowy
  • Warunki anatomiczno-czynnościowe a wady wymowy
  • Czytanie i pisanie
  • Jakość (zaburzenia) głosu w samoocenie osób zawodowo pracujących głosem
  • Rehabilitacja osób z uszkodzonym narządem słuchu

dr  Irena Ramik-Mażewska

  • Nauczanie, wychowanie i rehabilitacja osób niepełnosprawnych.
  • Seksualnośc, obraz siebie i wybrane obszary codzienności osób niepełnosprawnych.
  • Metody i formy pracy z osobami niepełnosprawnymi na różnych etapach życia i edukacji.
  • Społeczne funkcjonowanie osób niepełnosprawnych.
  • Przejawy patologii w życiu społecznym oraz postawy wobec niej różnych grup społecznych.

dr Maksymilian Chutorański

  • Etyka pedagogiczna.
  • Problematyka wychowania moralnego.
  • Ideologie eduakcyjne nauczycieli wczesnej edukacji.
  • Władza i edukacja.
  • Kwestie równości w edukacji.

dr Urszula Kazubowska

  • Rodzina i jej funkcjonowanie w różnorodnych warunkach społeczno- kulturowych.
  • Dysfunkcja i patologia  rodziny.
  • Praca reintegracyjna z rodziną.
  • Problemy rodziny i sposoby radzenia z nimi.
  • Praca socjalna z rodziną i innymi podmiotami w pomocy społecznej.
  • Dziecko w rodzinie, szkole i placówce.
  • Eurosieroctwo i drogi jego kompensacji.
  • Młodzież i jej funkcjonowanie w różnorodnych środowiskach.
  • System opieki nad dzieckiem i rodziną (formy rodzinne i pozarodzinne).
  • Proces usamodzielniania wychowanków w formach rodzinnych i pozarodzinnych formach opieki.
  • Funkcjonowanie osadzonych w placówkach resocjalizacyjnych(MOS, MOW, schroniska młodzieżowe, zakłady karne itp.).
  • System wsparcia jednostki w zróżnicowanych warunkach społecznych.
  • Jednostka i grupa w sytuacji choroby i kryzysu.
  • Samotność i osamotnienie dzieci i młodzieży i drogi kompensacji.

dr Mariola Gańko-Karwowska

  • Prawo – perspektywa pedagogiczna
  • Rozwój poznawczo-moralny oraz społeczny jednostki i społeczeństwa
  • Organizacja i realizacja procesu kształcenia
  • Praca nauczyciela i pedagoga szkolnego
  • Rodzina jako środowisko wychowawcze
  • Edukacja medialna
  • Technologie informacyjne i komunikacyjne w procesie kształcenia i wychowania

dr Beata Bugajska

  • Praca socjalna z różnymi kategoriami podopiecznych.
  • Aksjologiczny wymiar pracy socjalnej.
  • Aktywizacja, wolontariat, edukacja osób starszych.
Komentarze niedostępne dla tego wpisu kanału.
do góry