Tematyka seminariów

prof. zw. dr hab. Maria Czerepaniak-Walczak

  •     Młodość i młodzież jako zadanie pedagogiczne
  •     Czas i jego wychowawcze zagospodarowanie
  •     Prawa człowieka i prawa dziecka – perspektywa pedagogiczna
  •     Współczesne koncepcje oświatowe, ideologie edukacyjne

dr hab. Barbara Kromolicka prof. US

  •     Uwarunkowania, projekty pracy socjalnej z rodziną
  •     Służby społeczne w systemie polityki społecznej
  •     Wsparcie społeczne wobec różnych kategorii podopiecznych

dr hab. Teresa Żółkowska, prof. US

  •     Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja osób z niepełnosprawnością
  •     Rehabilitacja ( społeczna, zawodowa, lecznicza, itd.) osób z niepełnosprawnością
  •     Diagnoza, terapia, profilaktyka zaburzeń rozwojowych
  •     Rodzina jako środowisko społeczno-wychowawcze
  •     Szkoła – wybrane zagadnienia
  •     Aspiracje, wartości i plany życiowe osób wykluczonych
  •     Problemy dewiacyjnego zachowania się dzieci, młodzieży, dorosłych
  •     Wsparcie w środowisku lokalnym ( instytucje, ludzie, procesy)
  •     Problemy czasu wolnego
  •     Subkultury - wybrane zagadnienia

dr hab. Urszula Chęcińska prof. US

  •     Literatura i kultura dziecięca
  •     Sztuka dla dziecka
  •     Książka dla dziecka i animacja czytelnictwa dziecięcego
  •     Biblioterapia pedagogika biblioteczna
  •     Edukacja humanistyczna i wychowawcza

dr hab. Wiesław Andrukowicz prof. US

  •     Wielokulturowość
  •     Pedagogika kultury
  •     Subkultury młodzieżowe
  •     Kultura pedagogiczna rodziców
  •     Dysfunkcjonalność rodziny (alkoholizm, agresja, używki) a resocjalizacja
  •     Wybrane aspekty środowiska rodzinnego a resocjalizacja
  •     Przemoc w wychowaniu rodzinnym
  •     Dzieci z ADHD, autyzmem, dysleksją, dysgrafią itd.
  •     Problemy rozwoju przedszkolnego i wczesnoszkolnego
  •     Wychowanie przez sztukę
  •     Kształcenie komplementarne
  •     Historia wychowania
  •     Płeć a kultura
  •     Człowiek w świecie mediów
  •     Świadomość ekologiczna dzieci i młodzieży
  •     Praca nauczyciela i jej podstawowe zagrożenia
  •     Dydaktyka twórczości
  •     Gry i zabawy w rozwoju dziecka
  •     Nauczanie zintegrowane
  •     Wychowanie integracyjne

dr hab. Anna Murawska, prof. US

  •     Rola edukacji w rozwoju człowieka i funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa
  •     Człowiek w sytuacjach trudnych
  •     Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania efektywności procesów edukacyjnych
  •     Szkoła jako miejsce socjalizacji. Programy wychowawcze i szkolne programy profilaktyczne
  •     Diagnozowanie sytuacji szkolnej dziecka

dr Bożena Grzeszkiewicz

  •     Przystosowanie dziecka do przedszkola
  •     Przystosowanie dziecka do szkoły
  •     Wpływ zabaw na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
  •     Rola zabawek w rozwoju dziecka
  •     Diagnoza i terapia w pracy z małym dzieckiem
  •     Dziecko w świecie wirtualnym
  •     Dziecko nieśmiałe
  •     Dziecko z rodziny z problemem alkoholowym
  •     Dziecko z rodziny czasowo rozłączonej
  •     Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym dzieci
  •     Nauczyciel wczesnej edukacji

dr hab. Tomasz Zimny

  •     Wymagania programowe z wybranego zakresu i sprawdzenie ich spełniania przez uczniów
  •     Kontrolowanie i ocenianie osiągnięć uczniów w wybranym zakresie
  •     Rozumienie pojęcia zbioru przez uczniów
  •     Obserwacja i eksperyment na lekcjach środowiska społeczno-przyrodniczego
  •     Wpływ warunków społeczno-ekonomicznych rodziny ucznia, na jego wyniki kształcenia szkolnego
  •     Kształtowanie rozumienia wybranego pojęcia u uczniów
  •     Rola zespołów wyrównawczych w nauczaniu początkowym
  •     Uwarunkowania i stymulowanie rozwoju społecznego dziecka
  •     Uwarunkowania i stymulowanie rozwoju intelektualnego dziecka
  •     Uwarunkowania i stymulowanie rozwoju emocjonalnego dziecka
  •     Kontrolowanie i ocenianie osiągnięć wychowawczych uczniów
  •     Wpływ warunków społeczno-ekonomicznych rodziny ucznia, na jego osiągnięcia szkolne
  •     Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów
  •     Aktywność szkolna uczniów
  •     Identyfikowanie się ucznia ze szkołą
  •     Motywowanie uczniów do uczenia się
  •     Oczekiwania uczniów od wychowawcy, nauczycieli i szkoły
  •     Aspiracje i plany życiowe uczniów
  •     Komunikacja między uczniami i nauczycielami w procesie edukacyjnym
  •     Klimat szkoły i jego znaczenie dla aktywności uczniów

dr Paweł Popek

  •     Zagadnienia profilaktyki społecznej w różnych środowiskach.
  •     Problemy patologii społecznych i niedostosowania społecznego (diagnozowanie, opis zjawisk, projekty przeciwdziałania).
  •     Działalność opiekuńcza, wychowawcza i resocjalizacyjna w środowisku otwartym i zamkniętym.
  •     Aspekty teoretyczne i metodyczne pracy w różnych instytucjach oświatowych

dr Hubert Kupiec

  •    Profilaktyka niedostosowania społecznego i zachowań ryzykownych
  •     Resocjalizacja nieletnich

dr Małgorzata Kunicka

  •     Adaptacja i przygotowanie dziecka do szkoły i do przedszkola
  •     ADHD u dzieci w wieku wczesnoszkolnym
  •     Rola nauczyciela w kształtowaniu umiejętności dziecka w wieku wczesnoszkolnym
  •     Przemoc wśród dzieci w wieku przedszkolnym
  •     Zabawy stymulujące rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
  •     Rola edukacji muzycznej w rozwoju artystycznym dziecka w młodszym wieku szkolnym
  •     Koncepcje pedagogiczne Celestyna Freineta w nauczaniu wczesnoszkolnym
  •     „Klucz do uczenia się” w świetle koncepcji Lwa Wygotskiego
  •     Uzależnienie dzieci w młodszym wieku szkolnym od telewizji
  •     Zabiegi dydaktyczne i metody terapii stosowane wobec dzieci autystycznych w młodszym wieku szkolnym

dr Bernard Sack    

  •     Problematyka seminarium dyplomowego
  •     Absencja niekontrolowane w szkole, taniec towarzyski i jego wychowawcze walory, autorytet wychowawcy /nauczyciela, prawa dziecka i ich respektowanie w szkole, agresja i przemoc w środowisku szkolnym, poczucie podmiotowości wśród uczniów, rodzina zastępcza i jej rola w kształtowaniu zainteresowań,         błędy wychowawcze w rodzinie, uzależnienie od Internetu/gier komputerowych, wiedza uczniów na temat Śródków psychoaktywnych, kłamstwo wśród uczniów klas początkowych, pozycja dziecka nadpobudliwego psychoruchowo /dyslektycznego/ w klasie szkolnej, alkoholizowanie się osób niepełnosprawnych, wypalenie zawodowe, świetlica środowiskowa i jej funkcja opiekuńczo-wychowawcza, związki przyjacielskie, sport i jego rola w procesie wychowania i resocjalizacji, efektywność szkolnych programów profilaktycznych, szkolnictwo niepubliczne i jego znaczenie w procesie edukacji.

dr Barbara Ostapiuk

  •     Fizjologia i patologia w dziecięcej wymowie
  •     Rozwój artykulacji
  •     Czytanie i pisanie
  •     Czytanie i pisanie a wada wymowy
  •     Czytanie i pisanie a słuch fonemowy
  •     Czytanie i pisanie a analiza fonemowa

dr Lidia Marek

  •     Czas wolny dzieci, młodzieży, dorosłych – aspekt pedagogiczny.
  •     Warunki kształtowania poczucia podmiotowości/poczucia odpowiedzialności dzieci i młodzieży w różnych środowiskach wychowawczych.
  •     Edukacja obywatelska dzieci i młodzieży. Kompetencje obywatelskie i warunki ich kształtowania.
  •     Partycypacja młodzieży w życiu publicznym (aktywność polityczna, ekonomiczna, edukacyjna, kulturalno-naukowa, rekreacyjno-miłośnicza i pomocowa).
  •     Działalność środowisk lokalnych w rozwiązywaniu aktualnych problemów opiekuńczo-wychowawczych dzieci i młodzieży oraz problemów rodzin.
  •     Edukacja a społeczne procesy marginalizacji. Skutki i przeciwdziałanie marginalizacji dzieci i młodzieży.
  •     Problemy doradztwa i poradnictwa społeczno-wychowawczego dla młodzieży.
  •     Wychowanie jako komunikowanie kulturowe. Edukacja w świecie interkultury. Kompetencje interkulturowe i warunki ich kształtowania.

dr Małgorzata Falkiewicz-Szult

  •     Problematyka prac dotyczy pracy opiekuńczej i resocjalizacyjnej prowadzonej wśród ludzi w różnych okresach życiowych (dzieci, młodzież, dorośli) i w różnych środowiskach;
  •     Problematyki naruszania elementarnych praw dziecka;
  •     Kwestii agresji w różnorodnych jej przejawach na terenie instytucji edukacyjnych;
  •     Problematyki współczesnej rodziny w kontekście aktualnych przeobrażeń jej struktury, funkcji i zadań oraz tematyki czasu wolnego.

Tematyka seminarium na kierunku Pedagogika Wczesnoszkolna i Przedszkolna:

Problematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z szeroko pojętą wczesną edukacją i wychowaniem dziecka w przedszkolu i w klasach I-III z uwzględnieniem oddziaływań środowisk wychowawczych (rodzina, przedszkole, szkoła). Zagadnienia będą eksplorowane empirycznie przez studentów z uwzględnieniem procesów i zjawisk pozostających w związku z wdrażaniem obecnej reformy systemu edukacji.

dr Ilona Kość

  •     Wykluczenie i marginalizacja jako wyzwanie dla pedagogiki społecznej
  •     Dzieciństwo zagrożone biedą i ubóstwem
  •     Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem
  •     Historia pomocy społecznej świadczona na przestrzeni wieków
  •     Kultura akademicka, jej tradycja i trwanie
  •     Kapitał kulturowy studentów
  •     Zmiany w polskim szkolnictwie wyższym ( proces upowszechnienia, Proces Boloński, uczestnictwo w programie Erasmus)
  •     Zabezpieczenia socjalne w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej
  •     Polski system szkolny, jego reformowanie i europeizacja
  •     Analiza porównawcza europejskich systemów szkolnych
  •     Analfabetyzm funkcjonalny jako problem współczesnej cywilizacji

dr hab. Janina Świrko-Pilipczuk

  •     Uczenie sie i kształcenie człowieka, w różnych sytuacjach, w różnych formach, w każdym wieku, zinstytucjonalizowanego i niezinstytucjonalizowanego
  •     Nauczanie jako działalność intencjonalna i planowa- wartości, cele, treści, metody, środki, formy organizacyjne
  •     Współczesny profesjonalizm nauczyciela
  •     Sukcesy i niepowodzenia szkolne
  •     Samokształtowanie (samodzielna aktywność edukacyjna) jako podstawowa aktywność człowieka w warunkach nowoczesności
  •     Społeczne, rodzinne i indywidualne wyznaczniki uczenia sie
  •     Współczesne koncepcje i teorie kształcenia

dr hab. Elżbieta Magiera

Zagadnienia badawcze seminarium magisterskiego dotyczą dziejów szkolnictwa i myśli pedagogicznej w Europie i w Polsce od XVI do końca XX wieku. Proponowane tematy obejmują historię szkolnictwa, poglądy pedagogiczne i tworzenie pedagogiki i jej subdyscyplin w różnych epokach historycznych ze szczególnym uwzględnieniem epoki Oświecenia, XIX wieku, okresu zaborów, Drugiej Rzeczypospolitej i okresu Polski po drugiej wojnie światowej. Szczegółowy zakres tematyki podejmowanej na seminarium obejmuje:

  •     Szkolnictwo i myśl pedagogiczna Oświecenia, a zwłaszcza prace koncepcyjne, organizacyjne, programowe i dorobek Komisji Edukacji Narodowej.
  •     Koncepcje szkolnictwa elementarnego w Europie Zachodniej w XIX wieku.
  •     Dzieje szkolnictwa i myśli pedagogicznej na ziemiach polskich pod zaborami.
  •     Dzieje szkolnictwa w okresie międzywojennym i jego reformy.
  •     Pedagodzy XX wieku, ich osiągnięcia i wkład w rozwój nauki.
  •     Kształcenie nauczycieli w XX wieku.
  •     Dzieje szkolnictwa i placówek oświatowo – wychowawczych na Pomorzu Zachodnim.
  •     Regionalna historia oświaty. Specyfika tworzenia szkolnictwa po II wojnie światowej na Pomorzu Zachodnim. Monografie placówek oświatowych, wychowawczych i kulturalnych.
  •     Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza szkolnictwa i innych placówek oświatowo – wychowawczych na Pomorzu Zachodnim w drugiej połowie XX wieku.
  •     Przemiany szkolnictwa w krajach Unii Europejskiej.
  •     Zagadnienia oświatowe w świetle raportów edukacyjnych i ustawodawstwa oświatowego w XX wieku.
  •     Organizacje młodzieżowe.
  •     Dzieje oświata dorosłych: ruchów, organizacji, instytucji edukacyjnych.
  •     Problematyka oświatowo-wychowawcza na łamach czasopism.

dr Liliana Konopska

  •     Zaburzenia rozwoju mowy.
  •     Anatomiczne i czynnościowe uwarunkowania wad wymowy.
  •     Emisja głosu – zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
  •     Synteza i analiza fonemowa a gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania.
  •     Wiedza rodziców na temat fizjologii i patologii rozwoju mowy i wymowy.
  •     Zaburzenia w realizacji dźwięczności opozycyjnych fonemów spółgloskowych.
  •     Zaburzenia głosu (dysfonie) u dzieci i u dorosłych.

dr Joanna  Król

Obszary  badawcze:

1. Dzieje  oświaty  i  myśli  pedagogicznej:

  •    teoretycy  i  praktycy  edukacji  na  przestrzeni  dziejów, ich  sylwetki  biograficzne  i  wkład  w   rozwój  historii  wychowania
  •    dzieje  systemów  szkolnych  i  koncepcji  pedagogicznych
  •     dziecko  w  historii: podstawowe  koncepcje  pedagogiczne  i  praktyka  edukacyjna
  •    dziecko  i  młodzież  w  ustrojach  totalitarnych
  •    dzieje  organizacji  młodzieżowych  w  Polsce  Ludowej: jawne  i  konspiracyjne
  •    edukacja  w  Polsce  Ludowej: reformy  systemu  oświatowego, wychowanie  i  kształcenie
  •    czasopiśmiennictwo

2.  Edukacja  regionalna:

  •   edukacja  regionalna  i  jej  udział  w  tworzeniu  tożsamości  jednostkowej  i  zbiorowej
  •   dzieje  instytucji  edukacji  regionalnej  na  badanym  terenie  i  ich  aktualny  wkład  w  rozwój  regionu

3. Pedagogika  porównawcza

  •   podstawowe  koncepcje  w  zakresie  pedagogiki  porównawczej: ich  rozwój  i  aktualizacja
  •   dzieje  systemów  oświatowych  w  poszczególnych  krajach  Europy Śrotkowej i  świata
  •   komparatystyka  pedagogiczna

4. Socjologia  edukacji

  •  podstawowe  koncepcje  z  zakresu  socjologii  edukacji  i  ich  przedstawiciele
  •  podstawowe procesy  społeczne  i  ich  wpływ  na  edukację (globalizacja, indywidualizacja, rozwój  technologii  informacyjnych)
  •  zjawisko  stratyfikacji  społecznej  a  nierówności  oświatowe
  •  podstawowe  instytucje  edukacyjne:  rodzina, szkoła, zakład  pracy  i  ich  rola  we  współczesnym  świecie
  •  typy  ładu  społecznego  a  przebieg  socjalizacji 

dr Małgorzata Mikut

  •  Młodzież – oblicza młodego pokolenia; funkcjonowanie w środowisku rówieśniczym, rodzinnym, szkolnym, zawodowym; specyfika problemów funkcjonowania społecznego młodzieży;
  •  Aspiracje, orientacje życiowe młodzieży – diagnoza rodzajów/typów; uwarunkowania,   czynniki, środki i bariery ich realizacji; specyfika przemian;
  •  Instytucje edukacyjne jako ośrodki podmiotowego rozwoju jednostki.

dr Robert Jankowski

Tematyka seminarium dotyczy Historii wychowanie i Pedagogiki porównawczej i obejmuje:

  •  Historię szkolnictwa w Polsce od średniowiecza do XX wieku.
  •  Reformatorskie tendencje w polskiej oświacie w XVIII wieku, działalność i osiągnięcia Komisji Edukacji Narodowej.
  •  Poglądy  pedagogiczne przedstawicieli polskiej myśli pedagogicznej w okresie zaborów i w XX wieku.
  •  Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w II Rzeczypospolitej.
  •  Tajne nauczanie w Polsce w okresie II wojny światowej.
  •  Szkolnictwo i placówki oświatowo- wychowawcze na Pomorzu Zachodnim w drugiej połowie XX wieku.
  •  Współczesne problemy oświatowo- wychowawcze na łamach naukowych czasopism pedagogicznych i historycznych.
  •  Systemy szkolne w krajach Unii Europejskiej.
  •  Edukacyjne problemy we współczesnym świecie w raportach oświatowych końca XX wieku.

dr Małgorzata Moś

  • Pedagogika opiekuńcza - zagadnienia opieki, wychowania, opieki zastępczej/ rodziny adopcyjne, zastępcze.
  • Opieka nad osobami chorymi, opieka hospicyjna, paliatywna.
  • Koleżeństwo, przyjaźń.
  • Relacje interpersonalne.
  • Prawa dziecka w rodzinie i szkole.

dr Jacek Moroz

  • Uczenie się i nauczanie w paradygmacie konstruktywistycznym,
  • Proces kształcenia w perspektywach: behawioralnej i konstruktywistycznej,
  • Style uczenia się i nauczania,
  • Rola nauczyciela w teorii i praktyce konstruktywistycznej,
  • Filozoficzne podstawy edukacji.
  • Wartości epistemiczne w kontekstach edukacyjnych.

dr Joanna Nawój-Połoczńska

Przy poszukiwaniu  problematyki badawczej brane są pod uwagę zainteresowania oraz doświadczenia zawodowe seminarzystów. Mogą one stanowić źródło inspiracji badawczych.
Proponowana problematyka seminariów dla I st studiów niestacjonarnych PWiP

  • Preorientacja zawodowa w programach wychowania przedszkolnego.
  • Zawody w marzeniach dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Świat pracy w czasopismach dla dzieci.
  • Zawody w podręcznikach do nauczania zintegrowanego  - perspektywa gender.
  • Modele karier życiowych w filmach dla dzieci.
  • Błędy wychowawcze.

dr Maria Kurek

  • Funkcjonowanie dorosłych osób z niepełnosprawnością w sferach życia typowych dla okresu dorosłości
  • Efektywność metod terapii, rehabilitacji, stymulacji - prace oparte o eksperymenty pedagogiczne
  • Umiejętności osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia

dr Małgorzata Stecewicz

  • Rozwój mowy i zaburzenia rozwoju mowy
  • Warunki anatomiczno-czynnościowe a wady wymowy
  • Czytanie i pisanie
  • Jakość (zaburzenia) głosu w samoocenie osób zawodowo pracujących głosem
  • Rehabilitacja osób z uszkodzonym narządem słuchu

dr  Irena Ramik-Mażewska

  • Nauczanie, wychowanie i rehabilitacja osób niepełnosprawnych.
  • Seksualnośc, obraz siebie i wybrane obszary codzienności osób niepełnosprawnych.
  • Metody i formy pracy z osobami niepełnosprawnymi na różnych etapach życia i edukacji.
  • Społeczne funkcjonowanie osób niepełnosprawnych.
  • Przejawy patologii w życiu społecznym oraz postawy wobec niej różnych grup społecznych.

dr Maksymilian Chutorański

  • Etyka pedagogiczna.
  • Problematyka wychowania moralnego.
  • Ideologie eduakcyjne nauczycieli wczesnej edukacji.
  • Władza i edukacja.
  • Kwestie równości w edukacji.

dr Urszula Kazubowska

  • Rodzina i jej funkcjonowanie w różnorodnych warunkach społeczno- kulturowych.
  • Dysfunkcja i patologia  rodziny.
  • Praca reintegracyjna z rodziną.
  • Problemy rodziny i sposoby radzenia z nimi.
  • Praca socjalna z rodziną i innymi podmiotami w pomocy społecznej.
  • Dziecko w rodzinie, szkole i placówce.
  • Eurosieroctwo i drogi jego kompensacji.
  • Młodzież i jej funkcjonowanie w różnorodnych środowiskach.
  • System opieki nad dzieckiem i rodziną (formy rodzinne i pozarodzinne).
  • Proces usamodzielniania wychowanków w formach rodzinnych i pozarodzinnych formach opieki.
  • Funkcjonowanie osadzonych w placówkach resocjalizacyjnych(MOS, MOW, schroniska młodzieżowe, zakłady karne itp.).
  • System wsparcia jednostki w zróżnicowanych warunkach społecznych.
  • Jednostka i grupa w sytuacji choroby i kryzysu.
  • Samotność i osamotnienie dzieci i młodzieży i drogi kompensacji.

 

Komentarze niedostępne dla tego wpisu kanału.
do góry