Strona główna » O wydziale » Instytuty » Instytuty » Instytut Pedagogiki » Materiały dla studentów » Zagadnienia na egzamin magisterski

Zagadnienia na egzamin magisterski

Pytania kierunkowe: Pedagogika

Historia nauk o wychowaniu

  •         Greckie korzenie pedagogiki (filozofia, sztuka, polityka)
  •         Uniwersytet i jego organizacja: od Bolonii do procesu bolońskiego
  •         Pedagogika nowożytna, jej idee i przedstawiciele
  •          XIX wieczne idee i praktyki wychowania
  •         Nowe wychowanie, jego ideologia i doświadczenia w Polsce i na świecie
  •         Współczesne koncepcje wychowania: pedagogika autorytarna, pedagogika humanistyczna,....

Podstawowe pojęcia pedagogiki

  •         Procesy rozwoju osoby (socjalizacja, enkulturacja, wychowanie, kształcenie, samokształtowanie)
  •         Mechanizmy rządzące zachowaniem osoby i zbiorowości
  •         Wychowanie, zakresy znaczeniowe pojęcia, źródła poglądów na wychowanie
  •         Kształcenie, nauczanie, uczenie się, zakresy znaczeniowe i współczesne teorie
  •         Edukacja, jej pojmowanie i organizacja
  •         Samokształtowanie, jego czynniki
  •         Dziedziny wychowania
  •         Metody, zasady, formy edukacji (kształcenia, wychowania, samokształtowania)
  •         Cele edukacji – przesłanki teleologii
  •         Instytucje edukacyjne w Polsce i w świecie
  •         Środowisko wychowawcze, jego pojmowanie i rodzaje

Współczesne subdyscypliny pedagogiczne

  •         Andragogika, jej podstawy i organizacja
  •         Pedagogika rodziny
  •         Pedagogika zdrowia
  •         Pedagogika pracy
  •         Pedagogika medialna i jej koncepcje w społeczeństwie wiedzy
  •         Pedagogika porównawcza
  •         Pedagogika opiekuńcza
  •         Pedagogika resocjalizacyjna
  •         Pedeutologia i deontologia

Nauki współdziałające z pedagogiką

  •         Filozoficzne podstawy wychowania
  •         Psychologia i jej udział w rozwijaniu teorii i praktyki pedagogicznej
  •         Socjologia edukacji
  •         Związki pedagogiki z ekonomią
  •         Nauki o komunikacji, ich znaczenie dla rozwoju pedagogiki
  •         Prawo i jego związki z wychowaniem
  •         Neurofizjologiczne podstawy edukacji

Metody badań pedagogicznych

  •         Strategie badawcze w pedagogice, ich tradycja i kryteria stosowania
  •         Przedmiot badań pedagogicznych, jego istota
  •         Źródła problemów badawczych
  •         Etyczne aspekty badań pedagogicznych
  •         Metody i techniki badań nad wychowaniem i kształceniem

Współczesne przemiany w oświacie i szkolnictwie wyższym

  •         Reformy oświatowe, ich istota i aktualne doświadczenia
  •         Przemiany w szkolnictwie wyższym – strategia lizbońska
  •         Polityka oświatowa państwa i Unii Europejskiej

-------------------------------------------------------------------

Zagadnienia ogólne na egzamin dyplomowy dla kierunku  Pedagogika specjalna II stopień

  • Pedagogika specjalna jako nauka i jej miejsce w systemie nauk.
  • Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (niepełnosprawność, rewalidacja, rehabilitacja, kompensacja, usprawnianie).
  • Cele, zadania i zasady pedagogiki specjalnej.
  • Subdyscypliny pedagogiki specjalnej.
  • Kompetencje pedagoga specjalnego.
  • Geneza i rozwój szkolnictwa specjalnego.
  • Rola Marii Grzegorzewskiej w rozwoju polskiej pedagogiki specjalnej.
  • Idea integracji w świetle koncepcji Aleksandra Hulka.
  • Pedagogika specjalna wobec Disability Studies.
  • Przemiany modeli niepełnosprawności w XX i XXI wieku.
  • Idea edukacji inkluzyjnej jako „edukacji dla wszystkich”.
  • Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej.
  • Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej.
  • Andragogika i geragogika specjalna.
  • Bioetyczne i prawne uwarunkowania współczesnej pedagogiki specjalnej.  
  • Problemy etyczne w pracy pedagoga specjalnego.
  • Termin niepełnosprawność w świetle współczesnych definicji.
  • Organizacja systemu diagnozy niepełnosprawności. Formy, zasady, metody diagnozy.
  • Instytucje wspierające i wspomagające osoby z niepełnosprawnością.
  • Integracja społeczna osób z niepełnosprawnością – możliwości i bariery.
  • Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.
  • Geneza i założenia koncepcji normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.
  • Autonomia i podmiotowość osób z niepełnosprawnością we współczesnych koncepcjach pedagogiki specjalnej.
  • Kształcenie specjalne i integracyjne w Polsce.
  • Prawa dziecka z niepełnosprawnością w systemie integracyjnym
  • Alternatywne metody terapii i wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością.
  • Czas wolny i udział w kulturze osób z niepełnosprawnością
  • Zasady kształcenia w dydaktyce specjalnej.
  • Związek dydaktyki specjalnej z pedagogiką specjalną i jej subdyscyplinami.
  • Charakter i przyczyny zmian zachodzących w dydaktyce specjalnej.

 

Zagadnienia szczegółowe na egzamin dyplomowy dla  kierunku Pedagogika specjalna II stopień

z zakresu specjalności  "Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka"

  • Stosowana Analiza Zachowania i jej miejsce we współczesnej nauce.
  • Stosowana Analiza Zachowania: specyfika i obszary zastosowań.
  • Cele i zasady SAZ.
  • Pre-, peri- i wczesne postnatalne zagrożenia prawidłowego rozwoju dziecka.
  • Psychopedagogiczne uwarunkowania prawidłowego rozwoju dziecka we wczesnym dzieciństwie.
  • Znaczenie wczesnej diagnozy i wczesnej stymulacji rozwoju małego dziecka z dysfunkcjami.
  • Rola rodziny we wczesnym wspomaganiu rozwoju małego dziecka z zaburzeniami rozwojowymi.
  • Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania małego dziecka.
  • System opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym.
  • Stymulacja polisensoryczna we wczesnym wspomaganiu rozwoju małego dziecka.
  • Stymulacja polisensoryczna a integracja sensoryczna.
  • Objawy zaburzeń integracji sensorycznej we wczesnym dzieciństwie.
  • Rozwój motoryczny dziecka we wczesnym dzieciństwie.
  • Objawy zaburzeń w rozwoju motorycznym dziecka we wczesnym dzieciństwie.
  • Wczesne wspomaganie rozwoju motorycznego dziecka – wybrane metody rehabilitacyjne.
  • Rozwój mowy i języka.
  • Diagnozowanie rozumienia mowy i mówienia we wczesnym dzieciństwie.
  • Objawy zaburzeń w rozumieniu mowy i mówieniu.
  • Wczesne wspomaganie rozwoju mowy i języka.
  • Słuch fizyczny i rozwój percepcji słuchowej we wczesnym dzieciństwie.
  • Diagnozowanie słuchu fizycznego we wczesnym dzieciństwie.
  • Rodzaje i przyczyny uszkodzeń słuchu u dzieci.
  • Środki elektroakustyczne usprawniające słyszenie.
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z nieprawidłowym słuchem fizycznym (niesłyszącego i słabosłyszącego).
  • Metody terapeutyczne wspomagające rozwój językowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
  • Etapy rozwoju widzenia.
  • Funkcjonalna ocena widzenia u małego dziecka.
  • Zaburzenia w rozwoju funkcji wzrokowych u dzieci słabowidzących.
  • Usprawnianie funkcji wzrokowych we wczesnym dzieciństwie.
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących.  

-------------------------------------------------------------------------------

        ZAGADNIENIA  KIERUNKOWE NA EGZAMIN MAGISTERSKI DLA STUDENTÓW PRACY SOCJALNEJ II STOPNIA

  •  Interpretacja pojęć i klasyfikacje patologii problemów i zagrożeń społecznych.
  •  Scharakteryzuj mechanizmy powstania i rozpoznawania patologii i problemów społecznych.
  •  Przedstaw wybrane przykłady współczesnych patologii i problemów społecznych oraz sposoby ich przeciwdziałania.  Pojęcie rozwoju społecznego oraz etapy budowania strategii rozwoju społecznego.
  •  Proszę omówić przykładowe strategie rozwoju społecznego o różnym zasięgu (od globalnego do lokalnego, np. strategia milenijna, kopenhaska, Europa 2020, strategia rozwoju Polski, miasta Szczecina).
  •  Formy empowermentu istotne dla rozwoju społeczności lokalnej ( networking, grupy samopomocowe, lokalne projekty społeczne, spółdzielnie socjalne i inne).
  •  Społeczne konteksty pomocy społecznej wyznaczające kierunki zmian i reform.
  •  Analiza przyczyn, skala zjawiska biedy polskich dzieci  i jej skutki.
  •  Ocena zmian w polskiej polityce prorodzinnej.
  •  Jakie rozwiązania przyjęte w innych modelach polityki społecznej można wykorzystać do modernizacji polskiego systemu zabezpieczeń społecznych i dlaczego?
  •  Źródła i rodzaje dylematów etycznych w  pracy socjalnej .
  • Rozwiązywanie dylematów etycznych w  pracy socjalnej.
  • Teorie pomocowe i ich zastosowanie w pracy socjalnej.
  • Wyjaśnić w czym wyraża się kultura profesjonalizacji  pracy socjalnej.
  • W czym wyraża się osobiste zaangażowanie i odpowiedzialność w pracy socjalnej.
  • Kodeks etyczny pracownika socjalnego.
  • Zdefiniuj pojęcie społeczności lokalnej.
  • Opisz zadania animacji społeczno – kulturalnej.
  • Wyjaśnij znaczenie zaufania społecznego w aktywizacji społeczności lokalnej.
  • Podaj przyczyny wzrostu znaczenia aktywizacji społeczności lokalnej.
  • Wskaż cele i zadania projektu socjalnego
  • Wyjaśnij pojęcie projektu socjalnego. Wskaż znane przykłady jego realizacji.
  • Etapy projektu socjalnego.
  • Zarządzanie sytuacją kryzysową w instytucjach pomocy społecznej - zasady i narzędzia.
  • Podaj przykłady ryzyka w pomocy społecznej.
  •  Istota, obszary i funkcje ekonomii społecznej.
  •  Podmioty ekonomii społecznej.
  •  Standardy pracy socjalnej z osobami starszymi.
  •  Formy zabezpieczenia potrzeb niesamodzielnych osób starszych przez instytucje pomocy społecznej.
  •  Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku lokalnym.
  •  Wymień główne formy aktywizujące ludzi starszych.
  •  Scharakteryzuj plan pomocy rodzinie jako formę pracy z rodziną wieloproblemową.
  •  Opisz podstawowe formy działań pomocowych w środowisku lokalnym.
  •  Omów wybrane aksjologiczne aspekty działań pomocowych.
  •  Scharakteryzuj metodę pracy grupowej w procesie pomocy.
  • Wymień i omów cele i zadania pomocy społecznej.
  • Omów podstawowe  zasady działań pomocowych.
  • Działania zespołów interdyscyplinarnych w celu udzielania wsparcia ukierunkowanego na pomoc ofiarom przemocy (funkcjonowanie zespołów interdyscyplinarnych)
  • Procedura Niebieskiej Karty. Jakie instytucje są upoważnione do zakładania i jakie są przeprowadzane działania w ramach procedury?
  • Zjawisko przemocy w rodzinie w polskich regulacjach prawnych (wymienić źródła prawa i scharakteryzować pojęcia).
  • Proszę wymienić i omówić zasady prowadzenia mediacji rodzinnych.
  • Wpływ sytuacji rozwodowej na rozwój dziecka - etapy radzenia sobie ze stratą.
  •  Proszę wymienić i omówić zasady prowadzenia mediacji rodzinnych.
  •  Proszę wymienić problemy współczesnej rodziny i ich wpływ na życie jej członków.
  • Modele pracy socjalnej w rodzinie, z rodziną i dla rodziny-  przegląd ujęć teoretycznych i ich praktyczny wymiar.
  •  Kryzys i stres w rodzinie - ujęcia, uwarunkowania, przejawy i  sposoby radzenia  sobie z nim.
  •  Systemowy model pracy socjalnej i jego znaczenie w procesie  wspierania rodziny i dziecka.
Komentarze niedostępne dla tego wpisu kanału.
do góry